Hej! Hello!

Hello there! We love to say Hej in our movement (which means “Hello” in Swedish).

This is a thread where we introduce ourselves to each other. You can write in whatever language you like. Most people here speak English and/or Swedish but you can write in your language and we’ll figure it out. Especially: how do you say Hello in your dialect? (even different Swedish dialects :smiley: )

6 gillningar

Hej, jag heter Jonny Wikström och bor i Siljansnäs där jag på olika sätt försökt att uppmana till samåkning bland annat genom deltagande i ett “Hela Sverige Ska Leva”-samåkningsprojekt samt genom en lokal Facebook-grupp vilken är på väg att konverteras till en Skjutsgrupp-FB-grupp. Jag blev medlem Skjutsgrupp-rörelsen för ett år sedan och var med på förra årets årsmöte.
Det är spännande att vara med i denna rörelse och se hur det utvecklar sig.

10 gillningar

Hej! Jag heter Robin Holmberg och bor i Stockholm. Jag gjorde min första samåkning redan 2014 när jag åkte till festivalen Urkult. Har länge följt Skjutsgruppen och är en riktig föreningsnörd. Är också en mångårig klimataktivist för att pusha på makthavarna. Nu mobiliserar vi tillsammans för att få fler att samåka!

9 gillningar

Hej jag heter Mikael och bor i Göteborg. Jag är ideell underlättare för Skjutsgruppens Facebookgrupp. Jag har även varit med och arrangerat samåkningsdagen. I övrigt är jag klimataktivist, spelar Parahockey och älskar pasta.

8 gillningar

Heeeej!! Jag heter Ulrika och jag bor och pluggar i Linköping. Jag är en av de ideella hjälparna och tycker det är väldigt roligt att vara med och hjälpa vänner och vänners vänner att hitta samåkningskompisar. Jag har varit med som ideell hjälpare sen 2013 och tycker fortfarande att det är lika roligt.
Älskar att se rörelsen växa :heart_eyes: :red_car: :heart_eyes: :bike: :heart_eyes: :canoe: :heart_eyes: :sailboat:

8 gillningar

Hej! Ola Terlegård heter jag och är en gammal räv i Skjutsgruppen. Har varit engagerad både som moderator och underlättare i våra olika forum och lokalt i Gbg där jag samordnat firandet av Samåkningsdagen några år. Sympatiserar starkt med Skjutsgruppens ideologi kring deltagande och tillit.

9 gillningar

Hej, jag heter Johline Lindhom och bor i Stockholm! Jag är en hållbarhetsmupp sen gammalt och är kär i det kollaborativa. Hållbarhet var min ingång till Skjutsgruppen för ett gäng år sedan och jag sitter i styrelsen i föreningen som ordinarie. :star_struck: :heart_eyes: :relaxed: :nerd_face: :sparkling_heart:

7 gillningar

Hej, Robin Olsson här, men de flesta känner mig som mitt varumärke Llama Lloyd, som är namnet på merparten av mina projekt där de stora är ett cykelkulturkafé och ett coworkingspace där lunch ingår i lokalen mitt emot.

Jag vill se en framtid där vi tar oss fram mer effektivt, vilket oftast är på cykel, men jag har testat om samåkning funkar som primärt sätt att resa genom Europa.

Samtidigt är jag ordförande i Kollaborativ Ekonomi Göteborg, en förening där vi sätter tillgång framför ägande, då främst med projektet www.smartakartan.se

Ses på cykelbanorna eller på kafé Llama Lloyd!

8 gillningar

Hej, Kristoffer Fredriksson heter jag. Finns i Umeå och är underlättare/moderator i Skjutsgruppen Umeå. Suppleant i styrelsen. Jobbar med folkbildning på Bilda till vardags och kopplar gärna ihop folkbildningen med initiativ som syftar till att bygga hållbarhet och demokrati utveckling.
Älskar hela grejen med Skjutsgruppen att underlätta samåkning, och att samtidigt bygga tillit, gemenskap och hållbarhet!

8 gillningar

Hej! Jag heter Lovisa Lundgren och är en skåning som nu bor i Stockholm. Har varit engagerad i Skjutsgruppen sedan 2015 och satt med i styrelsen mellan 2015-2020. Tycker det är fantastiskt att vara del i en så peppig, hjärtlig och kollaborativ rörelse! :heart:

6 gillningar

Hej, tjena och hallå!
Precis som Ola är jag en gammal räv i denna förening.
Det senaste året har varit mitt minst aktiva sedan jag gick med i föreningen. Jag har tidigare varit underlättare för facebook-gruppen och den har ju som bekant varit stängd i och med pandemin.
Det jag som mest brinner för är väl utveckling och kommunikation. Jag tror på att rörelser som Skjutsgruppen kan vara en god kraft för förändring av samhället. Det är politik nära den enskilda människan och på vars och ens egna villkor, något som tilltalar mig som gammal liberal (folkpartist).
Kommunikationen i Skjutsgruppen har alltid varit positiv, förhoppningsfull och inkluderande, samt med respekt för att vi alla är olika, men ofta vill samma (eller liknande) saker.

5 gillningar

Hej! Jag heter Mattias och har fixat över LibreTaxi på svenska som demokratiserar och tillgängliggör samåkning. LibreTaxi erbjuder digital möjlighet för samåkning för människor och även taxibolag. Än så länge fungerar LibreTaxi som en botTelegram och har svensk support. Denna bot har visat sig nyttig speciellt för de som inte har tillgång till pengar för egna appar och infrastruktur i andra länder t.ex. Ryssland, Filippinerna och Indonesien. Den skulle likväl kunna användas av Skjutsgruppare och mindre taxibolag som inte är del av större aktörers system. Jag har tidigare tagit fram ett koncept för MaaS (Mobility as a Service) i Sverige på uppgift av Samtrafiken och TrafikLab i Sverige som del av en kurs i affärsutveckling. För den som är nyfiken kan jag försöka leta reda på materialet och dela det.

Jag tycker att Skjutsgruppen bör överväga att använda sin expertis professionellt med en öppen finansieringsmodell för att hjälpa andra bli mer kollaborativa, flexibla och öppna. Det tror jag skulle kunna hjälpa t.ex. kollektivtrafiken i Sverige som på vissa håll förblir förvaltande (ej utvecklande), stagnerande, mindre tillgänglig och ibland bakåtsträvande. Väl mött!

4 gillningar

Halloj! Ytterligare en gammal Skjutsgrupps- och föreningsräv här! :fox_face: Skulle gissa att jag har varit med i föreningen sen den bildades och satt i styrelsen 2014-2018. Jag saknade dock att jobba med @Mattias så mycket att jag nyligen rekryterade honom till mitt “day job”. :slight_smile: Så numera jobbar vi 4 dagar i veckan tillsammans med Civic Tech Sweden – ett nätverk av personer och organisationer som arbetar med teknik för samhällsnytta! Är du också intresserad av digitala verktyg för demokrati, delaktighet och transparens är du välkommen att även joina vårt forum - https://forum.civictech.se - eller vara med på något av de labbar jag och Mattias arrangerar!

För övrigt så bor jag i ett kollektivhus på Värmdö i Stockholms skärgård där jag och min familj delar bil med några av våra 40 grannar via föreningen Sambil. De har hållit på med solidarisk bildelning ända sen jag föddes 1980! Superbra när man vill ha en bilpool! :blue_car:

6 gillningar

Hej alla!
Vad trevliga sidor har jag hittat här :slight_smile: Som alla som sagt hello innan, är jag en vän av Skjutsgruppen sedan några år.
Jag är universitetslektor och jag forskar om delad mobilitet, och så jag har gjort några studier om samåknings med hjälp av Skjutsgruppen medlemmar, i 2017 och 2019.
Vi hörs!

5 gillningar

Hallå där!
I am from Gothenburg but live in Stockholm.
I travel a lot in the country in my biogas fueled car.
Let’s help each other get around~

RIGHT NOW STOCKHOLM-MALMÖ AND BACK *Let me know if u want a ride or if you are going because maybe we can figure something out.

I am also a climate activist and work with sustainable fashion. :smiley:

3 gillningar

Hej!

Susanna heter jag, bor i Kalmar, flyttar till Gävle inom kort. Cyklar för det mesta och transporterar med cykelvagn men ibland vill man komma längre och fortare och med lite mer last. Om så gör jag gärna det på ett klimatsmart och ekonomiskt sätt. Och därför är jag här.

Vänligen,
Susanna

3 gillningar

Välkommen till forumet och välkommen norrut, Susanna!

3 gillningar

Hello all :slightly_smiling_face:

I am a Norwegian living in the deep forests of Arvika. I am often travelling by car when I am out with my Peugeot Boxer and my trailer. Right now I am thinking of either taking this rig to Kalix in order to buy a Citroen or transport just myself to Kalix and drive the car I buy back down to Arvika.

Other than that, I am very fond of cars, but still see the need for taking care of the environment (going the wrong way fast, unfortunately). I am also fond of civilized manners and try to behave reasonably good at all times.

I wish everyone on here a pleasant day.

Kind regards Knockonwood

4 gillningar

Hej jag heter kjell och bor i sollefteå, jag är ny på området och ska bli kul att medverka i samåkning och förhoppningsvis göra världen till en bättre plats, tack för mig.

2 gillningar

Försökte göra inlägg på facebook men blev klassat som spam “kjell pålsson” tänkte om någon hade möjlighet att lösa detta