Umeå - hållbara resor idegenerering

Jag och kanske någon fler från skjutsgruppen kommer delta i Umecoms workshop med inriktning mot hållbara resor i umeå/västerbotten.

Inför detta vill vi också bidra med någon idé från skjutsgruppen, på hur det hållbara resandet kan stärkas.

Vilken idé ska vi i Skjutsgruppen Västerbotten skicka in?

2 gillningar

En idé skulle kunna handla om att stärka det hyperlokala perspektivet på resande. För att ad hoc samåkning ska funka smidigt inom en kommun behöver det vara enkelt att hitta andra som reser samma sträckor som jag. Det ökar om jag kan hitta folk som bor nära mig. Här kanske vi kan göra mer, att underlätta för bostadsområden/stadsdelar att satsa på samåkning.

Hur har ni det med samåkningsplatser i Umeå @krickefred ?

Det kanske går att lyfta fram extra mycket med snygg Umecom-design - och göra samåkningsplatserna till delningsplatser! En delningsplats kan vara som ett bibliotek möter busshållplats möter mötesplats:

  • Låna cyklar
  • Samåka med bilar
  • Låna böcker
  • Utbyta erfarenheter och idéer

Man kan ha en karta över samåkningsplatser och via Umecoms medborgarverkstad kan fler nya samåkningsplatser växa fram. Kan kombineras med att privatpersoner som är med får wunderbaums att hänga på backspegeln, likt dom vi tog fram tillsammans med Länsstyrelsen i Örebro.

Inspiration:

Hållplats i Mjönäs

Finns även mycket mer härligt inspirerande på Instagramkontot Bookcrossing Oslo:
https://www.instagram.com/bcoslo2017/

1 gillning

Häromdagen deltog vi i Umecom Live Session. Jag presenterade en idé om att varje by och bostadsområde i Umeå kommun borde ha ett forum för att organisera samåkning, samt vägledande principer för detta.

Vid efterföljande idégenerering så tillkom 25 ytterligare idéer som kan stärka och komplettera idén. Stort engagemang! Nu är bara frågan, hur skapar vi kapacitet att erbjuda stöd till byar och områden som vill komma igång?

2 gillningar

Hej:
Har nyligen blivit medlen här. Ursäkta, hur funkar det? Vill samåka till Malmö den 17/3, delar på bensinpengar. Tacksam för svar. Johan