Adoptera en hållplats!
Om kollektivtrafiken går ner så förvandlas hållplatsen till en samåkningsplats.
Bakgrund
Den här idén föddes under Corona-pandemins första månader 2020. Tanken är så här: kollektivtrafiken kan sluta fungera av vilken anledning som helst. När det händer så gör privatpersoner om sin närmaste hållplats till en samåkningsplats.
Redan i mars 2020 när vi bollade de här tankarna så adopterade skjutsgrupparen @Martin den första hållplatsen i Tierp! Nu sätter vi igång och adopterar över hela Sverige!
Så här går det till
- Två privatpersoner, en ordinarie och en backup, adopterar en hållplats nära sig.
- De skriver ut en varsin färdig lapp om att detta nu är en samåkningsplats.
- OM kollektivtrafiken försvinner så sätter privatperson 1 upp lappen på hållplatsen.
Förankring
De som adopterar förankrar att de adopterat i ett lokalt sammanhang, exempelvis genom att berätta det för grannen, posta det i en lokal Facebookgrupp eller genom att prata med sitt byalag.
Enkelt, adoptera idag!
Vi börjar enkelt. Här är en lista med 50 000 hållplatser i Sverige. Hitta din hållplats och skriv en kommentar under detta inlägg om vilken du vill adoptera så läggs du till i listan.
Du kan söka i listan genom att exempelvis trycka Ctrl + F på ditt tangentbord och sen skriva din ort.
Utveckling
Vi skulle kunna koppla listan till en enkel hemsida där man kan söka på hållplats och fylla i ett formulär. Vi kan då också automatisera att lappen skickas till ens mail. Är det någon som skulle vilja hjälpa mig med det? Skriv en kommentar eller maila mig här i forumet.
Förklaring av det du ser i listan
Det här är rubrikerna i listan:
Hashtag | Adopterad | Aktiverad | Privatperson 1 med 100% ansvar att sätta upp lapp | Lapp utskriven av privatperson 1 | Backup: privatperson nummer 2 | Lapp utskriven av privatperson 2 | Underlättande lokalt sammanhang |
---|---|---|---|---|---|---|---|
#exempel | Ja | Nej | Sam Åke | Ja | Titti | Nej | Ex ett byalag, er lokala Facebookgrupp eller annat |
Hashtag
Man kan skapa en hashtag för hållplatsen om man vill, så kan den hittas i exempelvis sociala medier.
Adopterad
Om hållplatsen är adopterad eller ej
Aktiverad
Har någon satt upp en lapp? I så fall “Ja”, i annat fall “Nej”
Privatperson 1 med 100% ansvar att sätta upp lappen
Namn på den person som adopterat
Lapp utskriven av privatperson 1
Ja eller Nej
Backup: privatperson nummer 2
Om privatperson nummer 1 inte lyckas så sätter privatperson nummer 2 upp sin lapp. Här skrivs namnet på den personen.
Lapp utskriven av privatperson 2
Ja eller Nej
Underlättande lokalt sammanhang
Här skrivs det sammanhang som de som adopterat har förankrat sin adoption i, exempelvis med grannarna, ett byalag eller i en lokal Facebook-grupp.
Lappen
Lappen är på gång! Jag uppdaterar här när jag gjort klart den.
Foto: Nadia Dulina på Unsplash