Adoptera en hållplats!

Adoptera en hållplats!

Om kollektivtrafiken går ner så förvandlas hållplatsen till en samåkningsplats.

Bakgrund

Den här idén föddes under Corona-pandemins första månader 2020. Tanken är så här: kollektivtrafiken kan sluta fungera av vilken anledning som helst. När det händer så gör privatpersoner om sin närmaste hållplats till en samåkningsplats.

Redan i mars 2020 när vi bollade de här tankarna så adopterade skjutsgrupparen @Martin den första hållplatsen i Tierp! Nu sätter vi igång och adopterar över hela Sverige!

Så här går det till

  1. Två privatpersoner, en ordinarie och en backup, adopterar en hållplats nära sig.
  2. De skriver ut en varsin färdig lapp om att detta nu är en samåkningsplats.
  3. OM kollektivtrafiken försvinner så sätter privatperson 1 upp lappen på hållplatsen.

Förankring

De som adopterar förankrar att de adopterat i ett lokalt sammanhang, exempelvis genom att berätta det för grannen, posta det i en lokal Facebookgrupp eller genom att prata med sitt byalag.

Enkelt, adoptera idag!

Vi börjar enkelt. Här är en lista med 50 000 hållplatser i Sverige. Hitta din hållplats och skriv en kommentar under detta inlägg om vilken du vill adoptera så läggs du till i listan.

Du kan söka i listan genom att exempelvis trycka Ctrl + F på ditt tangentbord och sen skriva din ort.

Utveckling
Vi skulle kunna koppla listan till en enkel hemsida där man kan söka på hållplats och fylla i ett formulär. Vi kan då också automatisera att lappen skickas till ens mail. Är det någon som skulle vilja hjälpa mig med det? Skriv en kommentar eller maila mig här i forumet.

Förklaring av det du ser i listan

Det här är rubrikerna i listan:

Hashtag Adopterad Aktiverad Privatperson 1 med 100% ansvar att sätta upp lapp Lapp utskriven av privatperson 1 Backup: privatperson nummer 2 Lapp utskriven av privatperson 2 Underlättande lokalt sammanhang
#exempel Ja Nej Sam Åke Ja Titti Nej Ex ett byalag, er lokala Facebookgrupp eller annat

Hashtag
Man kan skapa en hashtag för hållplatsen om man vill, så kan den hittas i exempelvis sociala medier.

Adopterad
Om hållplatsen är adopterad eller ej

Aktiverad
Har någon satt upp en lapp? I så fall “Ja”, i annat fall “Nej”

Privatperson 1 med 100% ansvar att sätta upp lappen
Namn på den person som adopterat

Lapp utskriven av privatperson 1
Ja eller Nej

Backup: privatperson nummer 2
Om privatperson nummer 1 inte lyckas så sätter privatperson nummer 2 upp sin lapp. Här skrivs namnet på den personen.

Lapp utskriven av privatperson 2
Ja eller Nej

Underlättande lokalt sammanhang
Här skrivs det sammanhang som de som adopterat har förankrat sin adoption i, exempelvis med grannarna, ett byalag eller i en lokal Facebook-grupp.

Lappen

Lappen är på gång! Jag uppdaterar här när jag gjort klart den.


Foto: Nadia DulinaUnsplash

2 gillningar

Superbra idé - men några tankar från mig som bor i mindre tätort. Behövs nog först och främst fler än två personer och sen att det måste vara enkelt. WhatsApp har en funktion för att automatiskt ansluta till en grupp via QR-kod. Om man sätter upp ett klistermärke (printat) med en sådan kod kan vem som helst scanna, gå med i gruppen, och skicka meddelanden om att man antingen behöver skjuts eller ska köra snart.

1 gillning

Bra idé! Jag har tidigare testat tjänsten Glide. Med den kan man skapa webappar baserade på data från Google Spreadsheets utan att behöva skriva någon kod. Den har stöd för sökning och jag tror de även har någon slags stöd för formulär.

1 gillning

Vilken kul idé! Jag ska genast dela detta med våra grannar! Vi blev av med vår busslinje vid nyår, trots en skiftet-kampanj och brist på cykelvägar längs den 70-sträcka som bussen trafikerade :frowning: Men detta ger mig hopp!

1 gillning

adopteraGPT

Förra veckan släppte OpenAI möjligheten att skapa sina egna GPTs.

Jag har nu gjort ett första proof of concept baserat på “Adoptera en hållplats”-idén. Testa gärna och kommentera ni som har ChatGPT, @Johammarlund @Daniel @Julia @matte @anders.bornholm @pernillan m fl!

Den är än så länge inte kopplad till en databas, vilket gör den till ett proof of concept.

Klart:

:white_check_mark: Instruktioner till GPTn
:white_check_mark: Matat in hela listan med hållplatser så code interpreter kan läsa av den och referera till den
:white_check_mark: Det går att ha ett samtal på svenska med GPTn

Detta borde vara möjligt nu:

:black_square_button: Koppla till Google Sheet så den som adopterar automatiskt förs in där
:black_square_button: Automatiskt mail med lappen

Testa här och kom med fler förslag:

1 gillning

Jag testade nu, men den verkar inte hitta några hållplatser. Har testat Enköping, Stockholm, Uppsala och Göteborg.