Du smakade just på en annan ekonomi
Var du med om ett knytkalas nu i midsommar? Då fick du smaka på en annan ekonomi som inte bara är teoretiskt möjlig, utan faktiskt existerar här och nu.
Du kanske precis som jag satt vid ett långbord under ett träd i midsommar. Om ni alla hade med er mat så vet du hur en “knytis” går till. Den folkliga förståelsen av “knytis” är att alla tar med sig mat och dryck och placerar det på en gemensam filt eller ett bord. Vi äter tillsammans av allt vi har med oss. Ett knytkalas har ingen tvekan utan istället uppmuntran, skratt och samtal. En kille på vår midsommarfest berättade om familjetraditionen bakom den paj han hade med sig, en gyllengul “Pastel de choclo”. ¹
Knytis utmanar myten om bytesekonomi som det enda “naturliga” sättet att se på resurser. Myten om bytesekonomin säger att pengar, bytesmedel, naturligt växer fram i samhällen där en person vill ha en sak och en annan person vill ha en annan sak. Vid det där långbordet på midsommar tittar dock en annan ekonomi fram, som precis som våra midsommartraditioner fortsätter genom historien. Den andra ekonomin är som stigen i skogen: den existerar bortom den cementerade förståelsen av vad en väg är.
Det finns inga historiska bevis för att byteshandel varit den dominerade ekonomin i samhällen där vi känner, bor och lever tillsammans. Det finns däremot mängder av historiska bevis på att människor som lever tillsammans praktiserat ömsesidighet och gett till varandra av vad de har. ²
Det är därför vi känner igen det här. Det är därför knytis är helt okontroversiellt. Till och med instinktivt. På midsommarfesten finns inget Excelark som håller reda på vem som har tagit hur mycket. Vi vet att det skulle bli konstig stämning om en person öppnade en affär vid långbordet och började sälja sill eller om vi ska köpslå i stil med “du får lite paj av mig så får jag potatis”. Det historien visar är att sånt verkar ha skett mellan olika grupper långt ifrån varandra, men inte i byn. Inte vid långbordet under trädet.
Midsommar fortsätter existera. Stigarna fortsätter existera, och en annan ekonomi fortsätter existera. Du har precis smakat på den.
Mattias Jägerskog
Grundare av Skjutsgruppen
@Mattias här i forumet
Mer läsning
- Så här gör du en Pastel de choclo:
- Läs mer om bytesekonomi: