Hej! Hello!

Hej! Jag heter som det står, bor i Viskafors utanför Borås och har tre vuxna barn som numera läser vid universitet (Lund, Örebro och Uppsala). Och så har jag tre syskon som jag gärna vill hälsa på (Lund, Lovö och Vallentuna). Jag har inte haft bil sedan 2010 och tycker mycket om friheten att åka tillsammans, inte minst av miljöskäl. Nu när pandemin verkar gå mot sitt slut registrerar jag mig här och hoppas att kanske få åka med just dig någon gång! :hugs:

4 gillningar

Välkommen till rörelsen @LarsBerglund ! Vill gärna höra mer om ditt decennium utan bil! Om du vill får du gärna skriva ett nytt inlägg här i forumet om dina erfarenheter, det vore intressant att läsa!

2 gillningar

Hej! Ny användare. Storgöteborg.

3 gillningar

Hello everyone!
I’m originally from Singapore but am based in Mainz Germany. In Germany I regularly use a carpooling app called “Blablacar”.

Currently I am planning to visit Sweden and found this group. Hope to meet some nice people on the rides!

2 gillningar

Hej!
Jag är ny på forumet. Hoppas det är bra med er.
Jobbar och bor i Linköping, och vill spendera en helg i Stockholm då och då.
Det brukar vara Linköping-Stockholm-Linköping fredag-söndag.

Söker alternativ till tåg och buss.
Har A och B körkort själv, men ingen bil just nu.

Vi hörs!
/J.

3 gillningar

Hej!

Stephen heter jag och jag är en ny medlem i Skjutsgruppen, men inte ny till rörelsen då jag har följt den under flera år. Jag är helt såld på idén om att samåkning är en nödvändig del av transportsektorns klimatlösning. Utan samåkning av en majoritet av Sveriges bilturer i personbilar så missar vi målet till 2030. Jag tycker att Skjutsgrupens vilja och uthållighet är beundransvärt och därför stötter jag verksamheten. Ni/vi är den enda samåkningsinitiativ som har överlevt pandemin.

Däremot tycker jag att Skjutsgruppens strategier för att nå målet kommer inte att lyckas, dvs de kommer INTE att övertyga den stora massan med tveksamma ensamma bilförare att istället samåka. Ska vi få tillräkligt med effekt tills 2030 för att lilla Sverige ska nå hennes miljömål så måste vi göra mer. Och om vi vill ha en riktig påverkan på liv på vår planet så mäste strategier vara lika amiitiösa som målet.

Vad är då fel med Skjutsgruppens nuvarande strategi? Fär att förstå det så måste vi undersöka varför så gott som samtliga andra som har försökt med något liknande har misslyckats, varför Skjutsgruppens app misslyckades och varför Skjutsgruppens webbaserad lösning troligtvis inte avsevärt minskar antalet personbilsresor i Sverige (2 miljarder/år). Alla vet att det behövs en kritisk massa med folk som använder samåkningstjänsten för att ha en rimlig chans att få en matchning som passar både resmålet och tidsintervallet. Sättet som alla (inklusive Skjutsgruppen) angriper detta är genom att släppa loss lösningen till så många samåkningsvilliga potentiella användare som möjligt och hoppas att tillräkligt många nappar. Problemet är att det behövs också att dessa användare är koncentrerade i min specifik geografisk område för att jag ska hitta en matchande resa. Det hjälper inte mig om det finns många i Göteborg eller Stockholm som samåker med Skjutsgruppen. Varför ska jag, som inte får någon matchning, ha tillgång till en lösning som inte fungerar för mig? Jag blir bara besviken. Dessutom så måste vi göra någonting att ändra på attityden hos den majoritet av ensamma bliförare som säger att de aldrig kommer att samåka. Vår samåkningstjänst predikter inför kören. Vi fångar endast upp de som redan brinner för samåkning.

För att en samåkningstjänst ska fungera på riktigt (enligt mig) så behövs 3 saker:

1. en riktigt bra marknadsundersökning av tusentalls bilförare som primärt INTE samåker och strategier som passar resultatet. Det vi gör ska vara faktabaserad, inte trobaserad.
  2. engagemang av många flera samhällsaktörer. Transportsektorns utsläpp är ett samhällsproblem inte endast bilförarnas problem.
  3. att tjänsten INTE tillgängliggörs för en kommun/stad innan det finns en tillräkligt hög koncentration med användare för att ge en rimlig chans till till en lämplig matchning på förta försöket. Folks första intryck är oftast avgörande. Om de är det minsta tveksamma till samåkning men ändå testar tjänsten och misslyckas så kommer de troligtvis aldrig mer prova den. Vi måste se samåkning i Sverige INTE som en helhet utan en massa små bitar i ett stort pussel.

Jag är här för att försöka få till en justering av Skjutsgruppens färdriktning då jag tror att vi tillsammans kan ändra världen. Andra får gärna kommentera det jag påstår.

/Stephen

Hej och välkommen till föreningen @Steve! Så kul att du är med oss, tack för alla positiva ord!

Det här är rörelsens forum, en öppen offentlig plats som är betydelsefull för oss alla. Välkommen även hit! Du blev medlem nu i juni och det är mycket förståeligt att du inte vet allt om Skjutsgruppen, våra strategier, vad årsmötet beslutat och vårt arbete. Det är heller ingen fara, utan precis så som det är i början. Vi hjälper dig gärna i utforskandet! I vår FAQ skriver vi så här:

Förbättra diskussionen

Hjälp oss att göra detta till ett bra ställe för dialog genom att alltid arbeta för att förbättra diskussionen på något sätt, hur liten som helst. Om du inte är säker på att ditt inlägg bidrar till konversationen, tänk över vad du vill säga och försök igen senare.

Ämnen som diskuteras här är viktiga för oss, och vi vill att du ska agera som om de också är betydelsefulla för dig. Ha respekt för ämnena och personerna som diskuterar dem, även om du inte håller med om något av det som sägs.

Ett sätt att förbättra diskussionen är genom att utforska det som redan händer. Lägg lite tid på att bläddra i ämnena här innan du svarar eller startar ditt eget, så har du bättre chans att träffa andra som delar dina intressen.

Fråga istället för att anta
En ledstjärna i ditt utforskande kan vara att “fråga istället för att anta”. Skjutsgruppen är en stor och bred rörelse och allt som rörelsen, föreningen och andra gör kan vara svårt att överblicka. Istället för att säga “…det är så här” så kan du som ett led i att förbättra diskussionen säga “…berätta mer om” eller “jag undrar…”. Om du inte vill fråga publikt så kan du också fråga en av våra underlättare.

Vi ser att du har många tankar som lämpar sig som egna inlägg i linje med vad vi skriver i vår FAQ: ”Ändra inte ett samtalsämne genom att byta ämne mitt i.” Det är bra att ha med sig framåt så har vi ett så trevligt samtal som möjligt. Läs gärna hela vår FAQ här: FAQ - Skjutsgruppens forum

Åter igen, stort välkommen till föreningen! Så roligt att du är med!