Marknadsundersökning

Det finns många människor som brinner för att starta eller utveckla en verksamhet. Många av dessa sätter igång med iden utan att ha gjort sin hemläxa först. En av grundstenarna i det man planerar att bygga ska vara kunskap om hur det uppfyller ett behov hos andra. Det gör man genom en välutformad marknadsundersökning.

Här handlar det om samåkning, och om vi frågar de som är en del av rörelsen vad de vill så är det liksom att fråga kyrkoköran om vad prästen ska göra för att locka flera besökare till kyrkan. När prästen sedan gör det som körmedlemmar säger är det inte troligt att han lyckas få flera besökare då han tillfrågade endast de som var redan var engagerade. Han borde ha gått ut till almänheten och ställt frågan istället.

Då undrar jag vad resultatet av Skjutsgruppens marknadsundersökningar har visat? En del information kan man samla från offentliga undersökningar (t.ex. Resvanor i Sverige 2023 (trafa.se)). Andra information får man samla själv, helst från folk som INTE liknar kyrkokören. Då undrar jag vilka tillfrågades inför byggandet av Skjutsgruppens webbsida och den kommande initiativ inriktade mot arbetspendlare? Vilka frågor ställdes och hur många svar fick man? Finns informationen tillgänglig för föreningsmedlemmar att se?

Ni som har varit här längre får stå ut med mina dumma frågor medans jag försöker hinna ikapp er. Tack på förhand för er förståelse.

Steve

Hej Steve,
Bra frågor! Jag försöker svara.
Jag har gjort 2 marknadsföring-inriktad undersökningar faktiskt, för att få en bättre förståelse av vardagligt resande och samåkning.

2017: studie med Linköpings universitet med 589 medlemmar. Du kan se en del av resultat där dvs. styrgruppen fick veta resultat om förbättra appen i 2019 (t.ex den “self-sustaining garden”).
Resultat presenterades på olika konferesser i New York (2017) och Karlstad (2019),

2019 - studie med Karlstad Universitet (655 deltagare). Resultat presenterades på Årsmötet 2021 (titta där ≈35min. i) och publicerades sen i en akademisk tidskrift (2022).

Gianluca Chimenti vid Stockholm universitet studerade Skjutsgruppen också – jämfört med Uber och Heetch (den publicerades i 2019).

Hoppas det hjälper!
/Hugo


Hugo Guyader
Universitetslektor i Marknadsföring, Linköpings universitet
liu.se/en/employee/huggu03

1 gillning

Tack Hugo!

Det var precis det jag vill se.

Det du visade här bekräftar det jag misstänkte, dvs. att de marknadsundersökningar som har gjorts har fokuserat innåt på Skjutsgruppens medlemmar och även gemfört de med liknande komerciella verksamheter. Man studerar varför Skjutsgeruppen överlever och växar och vad det är som motiveraer rörelsens medlemmar osv. Då har målgruppen varit de som redan visar ett intresse för och har ett starkt engegamang i samåkning. Om Skjutsgruppen sedan baserar sin utveckling primärt på det underlaget så blir resultatet att man tar fram ännu mer av det som denna målgruppen tycker är viktigt. Det är inte fel att göra det om man vill nischa sig in på en begränsad marknad, men risken är att man inte når den bredare publiken eller att det tar betydligt längre tid att nå dit.

Då är det så som i mit exempel. Prästen (den som gör undersökningen) har tillfrågat församlingen (Skjutsgruppens medlemmar) vad som behövs för kyrkans (Skjutsgruppens) utvecklingen med målet att locka fram flera kyrkobesökare (flera som samåker). Körmedlemmar (de som redan tror på samåkning och är engagerade) har svarat. Resultatet kommer knappast att spegla det som gemenaman tycker om en religösverksamhet (samåkningsverksamhet) och chansen att locka ditt den stora majoriteten som är skeptiska till konceptet är minimal.

Om Skjutsgruppen vill istället leverera en produkt som lockar inte bara kyrkokören utam även allmanheten så behövs en marknadsundersökning som speglar en bredare publik. Jag jobbar på ett stort företag med flera tusen arbetstagare i en och samma stad. Jag ska försöka få till en obligitorisk intern undersökning om de anställdes resvanor till och från arbete (det som är majoriteten av svenskarnas bilresor). Jag är medveten om att en sådan undersökning i endast en geografisk region kommer att ha sina skevheter då alla regioner i Sverige har inte samma förutsättningar, men det kommer att vara en betydligt större målgruppen som har en blandade intresse av samåkning.

Det är inte omöjligt att resultatet av en sådan undersökning skulle kunna delas med Skjutsgruppen. Vi får se om jag lyckas få till det eller inte. Har ni några förslag till vilka sorts frågor det skulle vara bra att besvara i en sådan undersökning om arbetspendling? Jafg har redan skrivit ett antal frågor men jag är öppen till förslag.

1 gillning

Imponerande forskning, och leder såklart till fler följdfrågor gällande trender i forskningsfält…