Statistik 2023

Jag sitter med statistik för våra första månader med projektet “Vi knyter ihop civilsamhället kring samåkning”. Ett otroligt engagemag! Här är intressant data: populärast dagar att lägga in samåkningar samt populärast dagar för avgång.

Ge mig förslag på mer data att rota fram! :sparkles:

@Civilsamhallet

Här är några förslag på information som kan vara intressant:

Vad var genomsnitts antalet resor per dag före och efter VKICKS.

Hur många km är den genomsnittlig resan och hur många samåkte 0-10km, 11-30km, 31-60km, 61-100km och över 100 km

Visa en tabell med antalet användare som samåkte en enda gång sedan VKICKS började, 2ggr, 3ggr, 4ggr, 5ggr, 6ggr, 7ggr, 8ggr, 9ggr, 10 eller flera ggr.

Steve

1 gillning

Går det att få ut rådata fördelat på när resor lagts in? Jag är lite sugen på att se om jag kan åskådliggöra den lokala utvecklingen på nåt sätt som är snyggt (och kanske även användbart för andra lokala grupper).

statistiksidan finns ju statistik per resedatum. Om man vill följa effekter av kampanjer etc. så skulle det underlätta om det gick att ta ut statistik även per inlagtdatum. Även mer finfördelning rent generellt (te.x. datum för datum så att man enkelt kan bygga en tidsserie) och faktiskt genomförda samåkningar vore ju intressant i sammanhanget.

/Ortoceratiten, skjutsgruppen Borås

1 gillning

Riktigt bra idéer @Ortoceratiten ! När det gäller vår öppna data så är det övrgripande kravet att den ska följa GDPR. Data om när resor lagts in verkar vid första anblick vara tryggt inom GDPRs ramar, men vi pingar in vår öppna data-expert @matte som kanske har några tankar?

1 gillning

@Ortoceratiten Det vore ju toppen! Jag har inte koll på om API:et tillåter det samt om och hur mycket eventuell vidareutveckling det kräver.

Det skulle kunna vara en kompletterande datamängd till existerande datamängden om “Statistik om gjorda samåkningar” som vi kan kalla dagens datamängd. Ny datamängd skulle kunna heta “Inlagda resor” eller “Erbjudna resor” för att skilja på att de inte nödvändigtvis utförts eller ens hänt som resor, oavsett som samåkning eller ej.

Jag ser inga hinder kopplat till GDPR gällande att ha statistik om erbjudna resor så länge som detaljerade adresser eller personuppgifter följer med eller ej. Dessutom har personer som lägger in resor gett sitt samtycke enligt GDPR att föreningen använder data för att tillgängliggöra statistik - utan att lämna ut personlig data i den statistiken.

2 gillningar

Spännande, vore intressant att se vad som går att åstadkomma med ett enkelt handgrepp.

Det är ganska lösa tankar än så länge men funderar på om jag kan sätta ihop nåt i Power BI som kan vara till nån nytta. Tänker mig att det kanske kunde vara praktiskt att fritt kunna klicka sig runt hur utvecklingen ser ut i olika kommuner, regioner etc. Var peakar det, var planar det ut etc.

Jag provade att sätta ihop lite enkel statistik med data via API:et i det här inlägget.

Det var ju riktigt smidigt att jobba med. Det enda som genererade lite pyssel var att kommunerna benämns lite annorlunda än i t.ex. SCB:s tabeller, så man får bearbeta lite för att samköra dem.

Jag undrar om det är möjligt att komma åt de histioriska data som informationen på hemsidan baseras på. Där kan man ju i princip titta på varje enskilt datum för sig, eller veckovis t.ex… Om man kan läsa in motsvarande detaljnivå på informationen i en fil så skulle man ju kunna skapa kurvor över utvecklingen, eller titta på t.ex. enbart senaste året. Eller vad man nu råkar vara nyfiken på. Vet du om det går @matte?

Det är möjligt att detta är en konstigt fråga, men det är för att jag är ute på för mig helt okänd mark.