Statistik för Sjuhärad

Denna tråden är för att visa och diskutera hur samåkningen ser ut och utvecklas i Sjuhärad. Hur går det för oss och hur kan det bli bättre? Fria spekulationer och djärva gissningar anmodas.

Jag har satt ihop lite statistik med hjälp av skjutsgruppens egna statistikfunktion för att se hur vi ligger till efter ett drygt halvår med aktiviteter. (alla ev. fel är mina egna). Jag har samkört med data från SCB om folkmängd samt SKR:s kommungruppsindelningar för att kunna kategorisera och jämföra liknande kommuner.

Så här ser det ut just nu, vad gäller erbjudna resor. Jag har skapat ett mått på erbjudna resor per 100 000 invånare. På så sätt kan man få en bild av hur mycket olika kommuner reser i förhållande till sin folkmängd.

Resor i sjuhärad
image

Uppgift för Herrljunga saknas i statistikverktyget. Bugg? @Mattias?

Extra kul är det att Marks kommun går så pass starkt. Det är en utspridd kommun där samåkning verkligen kan fylla en funktion för att komplettera kollektivtrafiken.

Faktum är förresten att Mark ligger på fjärde plats bland Sveriges kommuner när vi ser till erbjudna resor per 100 000.

Topp 20-lista, Erbjudna resor per 100 000 i Svenska kommuner

Borås 16:e plats är inte så illa, vi är klart störst bland större orter i Sverige. Diagrammet nedan visar kommuner inom kommungrupper “Större städer” och “Storstäder”

Erbjudna resor per 100 000, storstäder och större städer

Borås på topp!

Här har jag fokuserat på erbjudna resor. Lägger vi till Efterfrågade resor, alltså personer som ber om skjuts blir dynamiken en annan.

Erbjudna och efterfrågade resor per 100 000 Större städer och storstäder

Bland efterfrågade resor ligger vi relativt lågt jämfört med andra. Så är bilden även sett till hela Sjuhärad. Få se om spridningen på högskolan kan ändra på den saken?

Diskutera!
/@Ortoceratiten

3 gillningar

Statistiken kring Borås dels kring erbjudna och efterfrågade gör mig nyfiken. Jag loggar in väldigt ofta för att se när det dyker upp erbjudna men det är alltför sällan. Erbjuden plats Borås-Göteborg dyker upp once in a blue moon .Jag lade in efterfrågan Borås-Göteborg och tvärtom, och den låg uppe ganska länge men fick inget napp. Jag lade upp en förfrågan i en lokal FaceBookgrupp och fick turligt nog erbjudande om återkommande pendling måndagar och tisdagar.
Lagt in ett helt gäng nya efterfrågningar Göteborg -Borås. Finns det nåt mer jag kan göra för att få napp? Jag tänker att de som arbetar på SÄS och Sahlgrenska, använder de andra forum för samåkning?

1 gillning

Bra fråga, jag har funderat lite i samma banor. Jag har ju inte siffror på hur det ser ut mellan orterna men jag tänker så här:

Å ena sidan kanske man bör nyansera hur många resor det rör sig om. De drygt 200 vi fått ihop hittills via plattformen är visserligen en mycket bra början utifrån att vi startat nästan från noll. Håller vi den takten blir det riktigt stort. Men en vanlig dag handlar det fortfarande om enstaka resor. Många är samma upprepade sträcka. Så det är egentligen inte så konstigt att vissa mål - även stora - inte täcks.

Å andra sidan är Borås Göteborg ett stort pendlingsområde, i Göteborg har vi dessutom Skjutsgruppens högkvarter. Här borde finnas potential till fler resor. Om jag får spekulera (vilket uppmuntras i denna tråd) så tror jag att en stor del av de som ansluter till plattformen är lite av entusiaster. Sannolikt är de som grupp betraktat också vana kollektivtrafikresenärer. Jag åker t,.ex själv c:a en gång per månad kombinerat cykel + buss. Tryggare, billigare och förmodligen snabbare än med bil.

Det körs visserligen en massa bilar mellan orterna men det är kanske inte är de vi nått ut bäst till med plattformen. Kanske finns det mer man kan göra just kring stora resmål som inte har god tillgång till kollektivtrafik. Nu när vi är etablerade både i Göteborg och Borås.

@frida.nelhans Bra förresten att du fick napp via facebook till slut.

Strålande vackert @Ortoceratiten ! :star2:
Älskar att du gräver djupt i lokala resor och samkör den med annan relevant data! @Boras7h-lokalgrupp är på gång!

Om en kommun inte syns i statistiken så är det för att ingen samåkning har skett där, än :smiley: . Ingen har varken erbjudit eller efterfrågat plats.

Underbart att du fortsätter försöka @frida.nelhans ! Du är en föregångare och precis som @Ortoceratiten visar i statistiken så ökar potentialen för fullt i området. Det har hänt mycket de senaste veckorna sen Lokalgrupp Borås-Sjuhärad startats. Igår var vi på Högskolan och exempelvis @MayaMoe har lagt upp regelbundna resor Göteborg - Borås flera dagar i veckan (och andra har redan åkt med!). :link: Här är de resorna Några av dem kanske passar för dig @frida.nelhans ?

Vi fortsätter öka pontentialen! Ni gör ett strålande jobb i lokalgruppen! Nästa steg kan vara en lokal fika med alla föreningar som är med på just temat “Hur ökar vi ännu mer?” Heja heja!

1 gillning

Vilken intressant och användbar statistik du gjort Jonas! Har redan spridit den till Lunds kommun och kommer att visa för politikerna i kollektivtrafikrådet när vi återrapporterar hur arbetet med samåkning har gått!

1 gillning

Aha, ja det finns visst några vita fläckar på kartan, närmare bestämt 35 av 290 kommuner.

Härligt att se att “min” kommun gör så bra ifrån sig. När vi fått till en Pendlarträff här också så skall ni se att statistiken sticker ännu mer😉 Jättekul att du synliggör statistiken så bra Jonas, det uppskattas!

3 gillningar

Om man är intresserad av statistik om hållbar mobilitet vill jag också tipsa om Resvaneundersökning Västra Götaland - Västra Götalandsregionen. Resultaten presenteras dels i en vanlig rapport i pdf och i en interaktiv rapport där man kan titta specifikt på olika kommuner i VGR

Där finns det en hel del intressanta siffror. T.ex framträder det ett massivt stöd för prioriteringar av hållbara resor. Så här ser det ut i Sjuhärad när man frågar hur olika trafikslag borde prioriteras.

image

Även frågan om man övervägt att nyttja kollektivtrafiken mer är ju intressant för oss. En ganska stor grupp, 35 % uppger att de har det men att de saknar möjlighet. Bland dem borde vi ha en grupp potentiella samåkare. Det är ju personer som vill resa tillsammans, men kanske fungerar det inte med avgångstider, avstånd till hållplatser.

image

Den gruppen är förresten störst i Marks kommun (43 %), vilket jag tycker bekräftar min tes om att samåkning har stor potential att komplettera kollektivtrafiken där.

1 gillning