Denna tråden är för att visa och diskutera hur samåkningen ser ut och utvecklas i Sjuhärad. Hur går det för oss och hur kan det bli bättre? Fria spekulationer och djärva gissningar anmodas.
Jag har satt ihop lite statistik med hjälp av skjutsgruppens egna statistikfunktion för att se hur vi ligger till efter ett drygt halvår med aktiviteter. (alla ev. fel är mina egna). Jag har samkört med data från SCB om folkmängd samt SKR:s kommungruppsindelningar för att kunna kategorisera och jämföra liknande kommuner.
Så här ser det ut just nu, vad gäller erbjudna resor. Jag har skapat ett mått på erbjudna resor per 100 000 invånare. På så sätt kan man få en bild av hur mycket olika kommuner reser i förhållande till sin folkmängd.
Resor i sjuhärad
Uppgift för Herrljunga saknas i statistikverktyget. Bugg? @Mattias?
Extra kul är det att Marks kommun går så pass starkt. Det är en utspridd kommun där samåkning verkligen kan fylla en funktion för att komplettera kollektivtrafiken.
Faktum är förresten att Mark ligger på fjärde plats bland Sveriges kommuner när vi ser till erbjudna resor per 100 000.
Topp 20-lista, Erbjudna resor per 100 000 i Svenska kommuner
Borås 16:e plats är inte så illa, vi är klart störst bland större orter i Sverige. Diagrammet nedan visar kommuner inom kommungrupper “Större städer” och “Storstäder”
Erbjudna resor per 100 000, storstäder och större städer
Borås på topp!
Här har jag fokuserat på erbjudna resor. Lägger vi till Efterfrågade resor, alltså personer som ber om skjuts blir dynamiken en annan.
Erbjudna och efterfrågade resor per 100 000 Större städer och storstäder
Bland efterfrågade resor ligger vi relativt lågt jämfört med andra. Så är bilden även sett till hela Sjuhärad. Få se om spridningen på högskolan kan ändra på den saken?
Diskutera!
/@Ortoceratiten